به گزارش ترسیم ورزشی به نقل ازتابناک، خنده و شوخی تمامی نداشت؛ به واقع لباسهای کاروان ایران در رژه المپیک ۲۰۲۴ پاریس یک کمدی-تراژدی تلخ بود. آن هم برای کاروان کشوری که تمدنی چند هزار ساله دارد و با زیباترین نمادهای فرهنگی و رنگهای تاریخی شناخته میشود. از خلیج فارس تا خزر، آنقدر طرح، نقش و رنگ در میان اقوام و عشایر وجود دارد که بتوان با آن لباسی پرافتخار را برای کاروان ورزشی یک کشور طراحی کرد، اما خروجی لباس کاروان ایران در المپیک بیشتر تبدیل به سوژهای برای کاربران شبکههای اجتماعی شد.
با این حال، همانطور که «رنگ رخساره نشان میدهد از سِر درون» لباس کاروان ایران هم نشان میداد که طراحیها یا کار یک شرکت تازهکار و آماتور است یا با سانسور و محدودیت همراه بوده. موضوع خارج از این موارد هم نبود و گویا طراح لباسهای کاروان ایران برای رژه در مراسم افتتاحیه، اسیر حساسیتهای اداری و حکومتی در کمیته ملی المپیک شده است و لباس کاروان ایران آنطور که باید شایسته نبود. آن هم در شرایطی که کاروان ورزش ایران در المپیک به عنوان یک ویترین به حساب میآید، اما گویا بالا بودن حساسیتهای کمیته ملی المپیک فضای طراحیها را تغییر داده است.
موضوع از این قرار است که شرکت تولید کننده لباسهای کاروان ایران در رژه المپیک ۲۰۲۴ پاریس، جدا از شرکت تولید کننده و اسپانسری البسه ورزشی بود که طراحی و تولید گرمکن ورزشکاران را به عهده داشت. گویا طرحهای اولیه و رنگهای پیشنهادی برای لباس کاروان ایران در مراسم رژه برای کمیته ملی المپیک تهیه شده بود؛ استفاده از رنگ سبز فیروزهای خلیج فارس یا رنگهای آبی خزر و رنگ قرمز جزیره هرمز که کد اختصاصی رنگ دارد، برگرفته از تاریخ و جغرافیای ایران بود تا لباس کاروان آمیخته با بخشی از فرهنگ و تاریخ ایران باشد. با این حال مشخص نیست کمیته ملی المپیک به چه دلیل این رنگها را تأیید نمیکند و در نهایت رنگبندی لباس از سوی کمیته ملی المپیک پیشنهاد میشود.
آنطور که پیداست قرار بوده تا پس از انتخاب رنگ، در فاز بعدی با گنجاندن نمادهای پارسی و تاریخ و تمدن ایران، به اصالت لباس کاروان افزوده شود، اما دیگر فرصتی برای این بخش نمیماند. از این پس اسپانسرها موظف به رعایت خواستههای کارفرما میشوند و تولید موارد خواسته شده آغاز میشود تا بیشتر در نقش یک مجری و خدمات دهنده ظاهر شوند. در نهایت با وجود سیبل شدن شرکت اسپانسر لباسها نسبت به انتقادات، کمیته ملی المپیک هیچ اقدامی برای شفافسازی در این زمینه و به گردن گرفتن ماجرا و تأیید اینکه طراحی از سوی خودشان بوده، نمیکند.
با تمام این حواشی و رد شدن طرح و رنگ از سوی کمیته ملی المپیک، اما محمود خسرویوفا و سایر تصمیم گیرندگان در کمیته ملی المپیک اعلام میکنند بر اساس محدودیتهای موجود و پروتکلهای کاروان نمیتوانند چنین اتفاقی را رقم بزنند. حتی میشد ترکیب رنگی بهتر و آمیخته با رنگهای زیبای جغرافیای کشور با این کت سفید ایجاد کرد، اما مخالفت شدید به دلیل همزمانی با ایام محرم و صفر، مسئولان کمیته ملی المپیک با تغییر رنگ مشکی هم مخالفت میکنند تا صفر تا صد طراحی و رنگبندی را خودشان به عهده بگیرند.
در نتیجه گویا اسپانسری که طرحهای پیشنهادیاش رد شد، فقط سایزگیری و دوخت لباسهای مردانه را به عهده میگیرد که نتیجه آن دوخت کتهای سفیدی بود که مردان کاروان ایران در روز رژه به تن داشتند. تمام طرحهای اجرایی در لباس رژه از سوی کمیته ملی المپیک صادر شد و حتی سربندهای پیشنهاد شده برای لباس زنان هم توسط کمیته ملی المپیک رد میشود و اعلام شده بود که زنان باید با مقنعه در مراسم رژه حاضر شوند؛ این اتفاق بر همین اساس هم انجام شد و برآیند آن انتقاداتی بود که بخش زیادی از جامعه به لباس کاروان داشت.
در این بین اما با توجه به عدم شفافسازی از سوی کمیته ملی المپیک مبنی بر اینکه طرح و رنگ لباسها پیشنهادی از سوی خودشان بوده، تصور بر این شد که اسپانسر لباسها چنین طرحی را پیشنهاد کردهاند و ضربات و توهینها به سمت اسپانسرها روانه شد. حتی فارغ از شوخی و خندهها در فضای مجازی، ناسزا و توهینهایی هم به سمت اسپانسر لباسها روانه شد، در حالی که مدیران کمیته ملی المپیک از این گزندها دور ماندند. حال باید منتظر بود که آیا خسرویوفا و سایر مسئولان کمیته ملی المپیک ایران گامی در جهت شفافیت این تصمیمات خود برمیدارند یا خیر؟