قالیباف حقیقتاً در چند ماه اخیر رفتار یک مقام ارشد تراز حکومتی در نظام جمهوری اسلامی را به‌خوبی به نمایش گذاشته است. در انتخابات از بقیه نامزد‌ها بهتر و مسلط‌تر بود. تا آنجا که بحق درباره او نوشتند که جریان اصولگرایی ناتوان بود که بهترین مدیر اجرایی خود را رئیس‌جمهور کند، اما طرف مقابل با کسی که نه خود و نه حامیانش چنین ادعایی درباره او نداشتند، چنین کرد.

قاطعیت قالیباف درمجلس

رحیم زیادعلی

ترسیم آنلاین: اداره جلسات مجلس در رأی‌اعتماد به وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم این‌روز‌ها با مدیریت تحسین‌برانگیز و قاطعیت محمدباقر قالیباف همراه شده است. او هم تذکر بموقع به وزیران می‌دهد مانند وقتی که وزیر پیشنهادی بهداشت درباره تأیید صلاحیت پزشکیان در انتخابات مجلس خطایی کرد و قالیباف تذکر داد که ردصلاحیت او در شورای‌نگهبان نبوده و در هیئت‌های اجرایی استان بوده است، و هم مانع تذکرات خارج از دستور برخی نمایندگان خاص می‌شود و در مقامی دیگر از همان نماینده آیین‌نامه نشناس، تذکر دیگری را می‌پذیرد تا نشان دهد مدیریتش بدون حب‌وبغض است.
قالیباف حقیقتاً در چند ماه اخیر رفتار یک مقام ارشد تراز حکومتی در نظام جمهوری اسلامی را به‌خوبی به نمایش گذاشته است. در انتخابات از بقیه نامزد‌ها بهتر و مسلط‌تر بود. تا آنجا که بحق درباره او نوشتند که جریان اصولگرایی ناتوان بود که بهترین مدیر اجرایی خود را رئیس‌جمهور کند، اما طرف مقابل با کسی که نه خود و نه حامیانش چنین ادعایی درباره او نداشتند، چنین کرد. اما رفتار پساانتخاباتی قالیباف هم یک الگوی تحسین‌برانگیز بود. در مواجهه با شکست و در مواجهه با رقیب پیروز، آنچنان کرد که در خاطره‌ها بماند. این البته ظاهر کار است و ما نیز با همین ظاهر، کار داریم و به فضای نیت‌خوانی‌ها وارد نمی‌شویم که می‌دانیم نیت‌ها نیز مثبت بوده است که به چنین ظهوری رسیده است.
اکنون نیز در مجلس و در رأی‌اعتماد به وزیران رقیب، با مدیریت درست که تحسین دوست و دشمن را برانگیخت، مانع لابی‌گری‌های مذموم و برنامه‌ریزی‌شده له یا علیه وزیران شد. این نیز خودش کاری دقیق بود. سعه‌صدر او مقابل کسانی که ویدئو پر کردند و قسم خوردند که نگذارند او رئیس‌مجلس باشد، مثال دیگری از کار درست او بود. برخی‌ها از همان آغاز می‌گفتند قالیباف مناسب ریاست مجلس نیست و باید در اجرا باشد، اما او نشان داد در این عرصه نیز می‌تواند مانند اجرا توانمند نشان دهد. این خاصیت کشور‌های متمدن و توسعه‌یافته است که مدیران قدرتمند خود را تقویت و آنان را حفظ می‌کنند و ما نیز باید اکنون که شعار وفاق در هر کوی و برزنی شنیده می‌شود با عبور از برخی دوقطبی‌های هیجانی به این سمت برویم که ظرفیت‌های بالفعل مدیریتی را با دغدغه‌های ویرانگر نفسانی از بین نبریم و بیش از این به کشور صدمه نزنیم. دولت و کشور برای آینده خود به چنین رفتار‌های قاعده‌مند و ترازی نیاز دارد.

در جریان بررسی صلاحیت و برنامه‌های کابینه چهاردهم، اگرچه تاکنون حواشی نتوانسته بر متن غلبه کند، اما تذکر حمید رسایی به رئیس مجلس شورای اسلامی و پاسخ قالیباف به او پرده از یک تصمیم دوراندیشانه مهم و عاقلانه از سوی هیئت رئیسه مجلس در این دوره برداشت؛ تصمیمی که به اعتقاد رئیس مجلس شورای اسلامی، باب هرگونه فشار و لابی‌گری با موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی را بسته است. ماجرا از جایی شروع شد که حمید رسایی نماینده تهران در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، در تذکری خواستار واکاوی جلسه روز گذشته (یک‌شنبه) حین بررسی صلاحیت عباس عراقچی، وزیر پیشنهادی امورخارجه بود که قالیباف از او خواست در دستور صحبت کند. رئیس مجلس در بیان دلایل مردود بودن تذکر رسایی گفت: «این موضوع مربوط به روز گذشته است. چراکه خانم سارا فلاحی و آقای ثابتی هم اخطار بر اساس اصل ۷۵ قانون اساسی داشتند که هیچ کدام از آن‌ها وارد نبود.» رسایی، اما در ادامه در تذکری طبق ماده ۲۰۴ آیین نامه داخلی مجلس گفت: براساس این ماده پیش از تشکیل اولین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی باید نام‌نویسی و قرعه‌کشی انجام شود ولی در این باره کاری انجام نشده است. قالیباف در پاسخ به این تذکر هم گفت: «این تذکر هم در دستور نیست. چراکه از کلیات برنامه‌های ریاست جمهوری عبور کردیم. در این موضوع هم گفته شده قبل از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی این کار انجام می‌شود. از طرفی وزرای پیشنهادی بر اساس حروف الفبا صحبت می‌کنند و اگر مثلاً برای وزیر پیشنهادی ورزش موافقان و مخالفان از چند روز قبل مشخص شود، نتیجه این می‌شد که همه افرادی که لابی می‌کردند به مخالفان یا موافقان فشار وارد می‌کردند که چرا شما مخالفت یا موافقت می‌کنید. بر همین اساس کار دقیق و درست انجام می‌شود و چند ساعت پیش از نوبت سخنان وزیرپیشنهادی، نام‌نویسی و قرعه‌کشی انجام می‌شود و کار به صورت درست پیش می‌رود.»
یکی از آسیب‌هایی که مجلس از ادوار گذشته تا کنون با خود، حفظ کرده، غلبه برخی شلوغ‌کن‌ها و افراطیونی است که اگرچه تعداد کمی هستند، اما همواره صدای بلندی داشته و با مواضع تندروانه خود، حرکت کلی مجلس را به حاشیه برده‌اند. چنان‌که گفته شد، این آسیب ارتباطی به این مجلس ندارد و پیش از این هم از سوی برخی نمایندگان با گرایش‌های مختلف سیاسی بر مجلس سایه افکنده است. اما به نطر می‌رسد با قاطعیت دیروز دکتر قالیباف، گویی کشتیبان را سیاستی دیگر آمده است. او با سابقه‌ای چهارساله که در ریاست مجلس پشت سرگذاشته، اکنون تصمیم گرفته است با قدرت و قاطعیت از کیان مجلس دفاع کند و اجازه ندهد برخی ساز‌های ناکوک و ستیزه‌جو بر حرکت انقلابی مجلس تأثیر بگذارد. این قاطعیت و اقتدار البته منافاتی با وظایف نمایندگی و استقلال نمایندگان در اتخاذ مواضع آن‌ها ندارد. چنان‌که رسایی در نوبت عصر باز هم در تذکری آیین‌نامه‌ای، به توئیت اخیر معاون پارلمانی رئیس‌جمهور اشاره کرد که ادعا کرده بود «وزرا با تأیید رهبری معرفی می‌شوند». رسایی با ذکر سوابقی از این قبیل ادعا‌ها که در دولت دوم روحانی نیز تکرار شده بود، به تکذیبیه این ادعا‌ها از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و با تقبیح این ادعا‌ها خواستار اعلام نظر رئیس مجلس شد و قالیباف در پاسخ به رسایی گفت: «حرف دقیقی زدید و من تأیید می‌کنم.»
قاطعیت رئیس مجلس البته منحصر به چگونگی مواجهه با نمایندگان مجلس نبود، بلکه او در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هنگامی که یکی از نمایندگان مخالف ظفرقندی گفت: وزیر پیشنهادی بهداشت به بهانه رد صلاحیت دکتر پزشکیان در انتخابات مجلس دوازدهم، سیستم انتخابات را زیر سؤال برده و اتهام «مهندسی انتخابات» را مطرح کرده بود، دکتر قالیباف در مقام دفاع از اصل انتخابات و شورای نگهبان اعلام کرد: «ردصلاحیت آقای پزشکیان مربوط به هیئت اجرایی استان بود و ربطی به شورای نگهبان ندارد که البته بعد‌ها در شورای نگهبان تأیید شد». موضوعی که تصحیح ظفرقندی را هم به همراه داشت و بیان داشت منظورش کلیت نظام انتخابات و شورای نگهبان نبوده است.

دستور کار مجلس در روز سوم
نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اما در سومین روز بررسی صلاحیت، سوابق و برنامه‌های وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم در صحن علنی، برنامه‌ها و صلاحیت غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی، امین حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری، امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی از نیرو‌های مسلح، فرزانه صادق مالواجرد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی و سیدمحمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را بررسی کردند. آن‌گونه که پیش بینی می‌شد، وزرای پیشنهادی روز گذشته با چالش چندانی مواجه نشدند و فضای کلی مجلس با وجود برخی نقد‌های کارشناسانه که در نطق‌های برخی نمایندگان مخالف وزرای پیشنهادی ظهور و بروز دارد، همچنان بر همراهی و هم افزایی با دولت چهاردهم تمرکز دارد. حتی مشاهده شد نطق برخی نمایندگان بیش از آنکه در مخالفت با وزیر پیشنهادی باشد، در موافقت بود و نوعاً جهت‌گیری مصلحانه و مشفقانه درباره برنامه‌های پیشنهادی آن‌ها بود.

موافقان و مخالفان وزیر جهاد کشاورزی
در نخستین برنامه صبح دیروز نمایندگان، صلاحیت غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در دستور قرار گرفت. در این جلسه سید سلمان ذاکر، احمد بخشایش اردستانی و اسماعیل کوثری، به عنوان مخالفان وزیر پیشنهادی به سخنرانی پرداختند. ذاکر با تشکر از نوری قزلجه بابت قبول این مسئولیت خطاب به نوری گفت: «برنامه‌های شما را به صورت فشرده دیدم، چون فرزند مجلس و کمیسیون کشاورزی هستید و با درد کشاورزان هستید، برنامه‌ها را خوب نوشتید، اما نکاتی مربوط به حقوق کشاورزان است که باید بگویم.» او سپس درباره اقتصاد کشاورزی، چگونگی کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی و چگونگی حمایت از کشاورزان توضیح داد. کوثری نماینده مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی خطاب به نوری قزلجه خاطرنشان کرد: شما انتخاب خواهید شد، زیرا ۱۷۲ نماینده در موافقت با شما ثبت‌نام کرده‌اند، اما باید خیلی مراقب باشید تا اتفاقی که در دولت سیزدهم افتاد و برخی گرفتار چای دبش و خرید نهاده‌های دامی و قرارداد‌ها شدند در زمان شما تکرار نشود. موافقان وزیر جهادکشاورزی، نوری قزلجه را دارای تجربه و تحصیلات مرتبط با این حوزه دانستند که همراه با روحیه فساد ستیزی، سلامت اقتصادی، پاکدستی، معتقد به مبانی انقلاب و پایبندی به شایسته سالاری گزینه ارزنده‌ای برای این جایگاه عنوان کردند.

موافقان و مخالفان رحیمی
پس از بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، نوبت به بررسی برنامه‌ها و صلاحیت امین حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری رسید. حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه و برخوار استان اصفهان، سلمان اسحاقی نماینده مردم قاینات و زیرکوه استان خراسان جنوبی و فرهاد شهرکی نماینده زابل، زهک، نیمروز، هامون و هیرمند استان سیستان و بلوچستان، نمایندگان مخالف امین حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری بودند که دیدگاه‌ها و نظرات خود را تشریح کردند. کلیت این مخالفت‌ها نه ناظر به برنامه‌های پیشنهادی رحیمی که برخی مشکلات حوزه مأموریت وزارت دادگستری از جمله سازمان تعزیرات حکومتی بود. موافقان وزیر پیشنهادی وزیر دادگستری، اما با توجه به جایگاه این وزارتخانه که نقش رابط بین قوای سه گانه را برعهده دارد، از رحیمی خواستند ضمن تقویت این ارتباط، نسبت به چابک‌سازی وزارت دادگستری در این خصوص اقدام نماید.

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی دفاع
در جلسه نوبت عصر، نمایندگان مجلس، بررسی صلاحیت امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح را در دستور قرار دادند. پیش از ورود به بررسی صلاحیت وی سخنگویان کمیسیون‌های امنیت ملی و صنایع، حمایت قاطع اعضای این کمیسیون از برنامه‌های وزیر پیشنهادی دفاع را قرائت کردند.
در ادامه یاسر سلیمانی نماینده مردم کرمان در مجلس در مخالفت برنامه‌های وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح گفت: برادر عزیز آقای نصیرزاده بنده مخالف شما نیستم و افتخار می‌کنم که در کابینه دکتر پزشکیان حضور دارید، وزارت دفاع نقش مهمی در مسائل امنیتی و دفاعی دارد، در طراحی، ساخت، خرید و تولید نیاز‌های نیرو‌های مسلح، افتخار می‌کنیم در کنار شما هستیم. او از امیر نصیرزاده خواست نیرو‌های مسلح پاسخ محکمی به ترور شهید اسماعیل هنیه بدهند.
علی بابایی کارنامی رئیس کمیسیون اجتماعی هم در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی دفاع گفت: اینکه امیرسرتیپ نصیرزاده به مجلس معرفی شده است، یعنی شاخص‌های لازم را داشته و خود را توانسته ثابت کند. او با تأکید بر لزوم استفاده از بخش خصوصی در عرصه اقتصادی اظهار داشت: لازم است از ظرفیت سازمان‌های شانگ‌های و بریکس در همکاری‌های دفاعی و بین‌المللی استفاده شود. موافقان وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح اما، رویکرد جهادی و تحولی، تلاش برای قدرت‌سازی و پیشرفت انقلاب اسلامی، پشتیبانی کارآمد و مؤثر از نیرو‌های مسلح و جبهه مقاومت را از جمله دلایل موافقت خود از امیرنصیرزاده اعلام کردند.

با دشمن مدارا نخواهیم کرد
پس از بیان نظرات موافق و مخالف نمایندگان، امیر سرتیپ نصیرزاده طی سخنانی در دفاع از برنامه‌ها و رویکرد‌های خود در وزارت دفاع گفت: عمق راهبردی جمهوری اسلامی ایران امروز نسبت به دو دهه گذشته تغیییر شگرفی کرده و مسیر نویدبخشی را برای تولید و بازتولید قدرت جهت ایفای نقش در منطقه و فرامنطقه پیش روی کشور قرار داده است. وی با بیان اینکه منطقه و جهان نظم تک‌قطبی به رهبری امریکا را پس زده و به دنبال شکل‌گیری نظم نوین با ظهور قدرت‌های جدید همانند جمهوری اسلامی ایران است ادامه داد: در چنین وضعیتی فشار‌های استکبار جهانی و اذناب آنان در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و روانی و فرهنگی بر جبهه مقاومت و جمهوری اسلامی ایران افزایش یافته است و تحریم‌های ظالمانه به ویژه در حوزه تجهیزات امنیتی و دفاعی علیه کشور ما با شدت اعمال کرده است. نصیرزاده تأکید کرد: کار ویژه اصلی وزارت دفاع به عنوان نماد قدرت و اقتدار، حداکثرسازی تولید قدرت است. او گفت: پشتیبانی نیرو‌های مسلح ما از جبهه مقاومت جدا نیست. وی با بیان اینکه، هدف نهایی ما بازدارندگی فعال است، تأکید کرد: اگر این بازدارندگی فعال را نداشتیم، دشمن به کشور ما حمله کرده بود. بازدارندگی و قدرت است که مانع جسارت دشمن شده است. نصیرزاده در پایان تأکید کرد: بخش دفاعی و امنیتی کشور، با دشمن مدارا نخواهد کرد.

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی راه
در ادامه جلسه علنی عصر دیروز مجلس، نمایندگان موضوع رأی اعتماد به «فرزانه صادق مالواجرد» وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، را در دستور کار قرار دادند و حجت الاسلام «نقدعلی»، «رئیسی» و «یوسفی» به عنوان نمایندگان مخالف به سخنرانی پرداختند.
محمدتقی نقدعلی، نماینده خمینی شهر در مجلس با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور قول داده بود که در کابینه از بانوان استفاده کند، گفت: ویژگی‌های خانم صادق را منکر نیستیم، اما آنچه دغدغه ما شده است در کمیسیون‌های تخصصی ارائه شده که اگر رفع نشود رأی اعتماد ما محل شک و شبهه خواهد داد. حسین رئیسی نماینده مردم میناب در مجلس هم در ادامه اظهار داشت: خانم صادق با توجه به تعداد زیاد موافقان که ثبت نام کرده‌اند، وزارتخانه را تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم که قدمشان خوش یوم باشد. اما به عنوان کسی که بیش از ۱۵ سال عمرم را صرف مسکن و شهرسازی کرده‌ام نگران جدی سیاست‌هایی هستم که خانم صادق در کارنامه دارد. در ادامه فرشاد ابراهیم‌پور نماینده مردم ایذه در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، وی را فردی با تخصص و تجربه در حوزه شهرسازی دانست و گفت: صادق مالواجرد طرفدار توسعه افقی و توسعه عمودی نیست؛ بلکه سیاستش ترکیبی و توجه به مزیت‌های نسبی منطقه است.
گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی هم در ادامه در دفاع از برنامه‌هایش، خود را مکلف به واگذاری زمین به مردم، طبق قوانین و اسناد بالادستی دانست. خانم فرزانه صادق مالواجرد، پس از پاسخ به دغدغه‌های نمایندگان موافق و مخالف در حوزه مسکن، راه و شهرسازی و تعهد او با اسناد بالادستی در این حوزه‌ها تصریح کرد: صداقت، تخصص، شفافیت و مبارزه با رانت و سوداگری از ویژگی‌های من بوده است و شفاف و بدون لکنت می‌گویم که قطعاً کسی که به نمایندگان مجلس معرفی شده، به حزب، شخص، فرد و گروهی وابسته نیست.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت
بررسی صلاحیت و برنامه‌های سیدمحمد اتابک وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، آخرین دستور کار نمایندگان در عصر دیروز بود.
در ابتدای این جلسه سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن درباره نظر نهایی کمیسیون صنایع و معادن خاطرنشان کرد: پس از بررسی سوابق، عملکرد، برنامه‌ها و اظهارات سید محمد اتابک، درخصوص صلاحیت ایشان برای تصدی وزارت صنعت و معدن، رأی‌گیری به عمل آمد که در نتیجه، صلاحیت ایشان برای تصدی وزارتخانه مذکور با اکثریت آرا به تأیید کمیسیون صنایع و معادن رسید.
در ادامه نمایندگان موافق و مخالف به طرح دیدگاه‌های خود درباره برنامه‌های وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت پرداختند.
منبع: روزنامه جوان

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://tarsimonline.ir/?p=11361

admin

admin

بررسی اخبار و تحولات روز ایران و جهان

اخبار مرتبط:

نظر خود را وارد کنید

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی:

Skip to content
??. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.