به گزارش ترسیم ازحوزه، آیتالله علیرضا اعرافی در خطبههای نماز جمعه ۱۸ آبان ۱۴۰۳ که در مصلی قدس قم برگزار شد، با اشاره به چهلمین روز شهادت سید حسن نصرالله عنوان کرد: عظمت سید حسن نصرالله و کاروان نور، جهاد و شهادت وقتی آشکار میشود که بدانیم سید حسن نصرالله با الهام گرفتن از انقلاب اسلامی و رهبری در چه شرایطی نهاد مقاومت را پایه ریزی و رشد داد.
وی ادامه داد: جهان عرب و همه کشورهای عربی در طول ۷۵ سال گذشته در بیش از پنج جنگ بسیار مهم شکست مطلق را پذیرفتند. در سالهای ۱۹۴۸_۱۹۴۹ همه کشورهای عربی به میدان آمدند و نتوانستند کاری بکنند. در سال ۱۹۵۶ در مسئله بحران سوئز عبدالناصر آمد و موفق نشد، در جنگ شش روزه ۱۹۶۷ صحرای سینا، نوار غزه و بلندیهای جولان، کرانه باختری، رود اردن و… اشغال شد و رژیم صهیونیستی از همه کشورهای همسایه بخشی را گرفت اما کاری نتوانستند انجام دهند. دنیای اسلام در برابر هجمه اسرائیل با پشتیبانی انگلیس و آمریکا در جنگهای متوالی عقب نشست.
عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: آنهایی که به سمت صلح و سازش رفتند نتیجه چشمگیری نگرفتند و بدترین ذلتها و خفتها را بر جهان و امت اسلام تحمیل کردند.
وی بیان کرد: اسرائیل یک کشور نیست، بلکه پادگان نظامی و مرکز وابسته به غرب و مستکبران عالم برای سیطره بر دنیای اسلام و عقب نگه داشتن جهان اسلام است. مسئله دو کشوری حرف بیمنطقی است. این رژیم، مرکزی برای به ذلت کشاندن عالم اسلام، تحریف تمدن اسلامی و جهان اسلام است.
امام جمعه قم یادآور شد: اسرائیل به هیچ قطعنامهای از شورای امنیت و سازمان ملل پایبند نیست. آنها چشمهایشان را به روی جنایات بستند و اگر زمانی به خاطر فشار دنیا قطعنامهای صادر کردند اسرائیل به هیچ کدام عمل نکرده است.
وی یادآور شد: ذات اسرائیل این است که آرام باشد و دیگران را ناآرام کند و خود را توسعه بدهد. رژیم غاصب به همه کشورهای اسلامی چشم طمع دوخته است و همه عالم اسلام زیر ذرهبین نفوذ اسرائیل است. این پادگان نظامی محور فتنه انگیزی در عالم اسلام است.
مدیر حوزه های علمیه کشور اظهار کرد: با همه مسائلی که بیان شد موج صدای ملت ایران، انقلاب شکوهمند شما، هدایت امام راحل و رهبری گرانقدر توانست محور مقاومت و اندیشه تمدنی جدید را به صحنه آورد و این کار بزرگی است که سید حسنها به آن شکل دادند.
وی گفت: به روح همه شهدای محور مقاومت درود میفرستیم که اندیشه تازه مقاومت را آوردند و حیات پادگان نظامی و غده سرطانی منطقه را در معرض خطر دادند. امت اسلام بداند این راه ادامه دارد و با جنایتهای وحشتناک این راه خاموش نخواهد شد.
امام جمعه قم ادامه داد: مقاومت اسلامی، امت اسلام و ملت ایران بر سر آرمانهای الهی ایستاده اند و حزب الله ضعیف نخواهد شد و از درون حزب الله، حماس و… جریانهای نیرومند و قویتری پیدا خواهد شد.
عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: همه مستکبران بدانند که خون جوشان شهدای محور مقاومت در برابر شما خواهد ایستاد و همه شما را نابود خواهد کرد.
وی گفت: تأکید بر حکمرانی اسلام با محوریت ولایت فقیه و دفاع از این عنصر اساسی در نظام حکمرانی اسلامی، تأکید بر محوریت مسئله فلسطین و تکالیف ملتها و دولتهای عالم در برابر فلسطین و علیه اسرائیل در این شرایط حساس و بسیار راهبردی، تقدیر از پویش ایران همدل، تشکر از نیروهای مسلح به خاطر همه پیشرفتها و وعده صادق ۱ و ۲ و تأکید بر پاسخ جدید به تهاجم صهیونیستها از نکات مطرح شده در بیانیه پایانی دومین اجلاس ششمین مجلس خبرگان رهبری بود.
امام جمعه قم افزود: تأکید بر توجه به معیشت مردم، مهار تورم، قیمت ارز، تعیین شاخصهای اقتصادی، توجه به برنامه و بودجه ۱۴۰۴، اهتمام به مسائل فرهنگی از جمله خانواده، جمعیت، عفاف و حجاب و پاسداری از ارزشهای الهی از دیگر نکات مطرح شده بود. امیدواریم این نکات موردتوجه دستگاههای مسئول قرار بگیرد. البته همه ما در این مسائل مسئولیت داریم و باید در برابر شکسته شد مرزهای جامعه حساس باشیم و اقدامات لازم را انجام بدهیم.
مدیر حوزه های علمیه در ادامه ضمن تبریک ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار اظهار کرد: این روز را به همه پرستاران به ویژه پرستاران مجاهد در راه خدا در ایران، لبنان و فلسطین تبریک میگویم.
وی ضمن تقدیر و تشکر از کمکهای مردمی به جبهه مقاومت گفت: هفته گذشته حدود یک میلیارد طلا و کمکهای شما جمع شد که نشان از همدلی ممتاز دارد. رهبر معظم انقلاب فرمودند این حرکت بسیار ممتاز است و نشان دهند عمق ایمانی بانوان انقلاب و مردم است.
آیتالله اعرافی در خطبه اول «با اشاره به آیه وَمَا خَلَقتُ ٱلجِنَّ وَٱلإِنسَ إِلَّا لِیَعبُدُونِ» عنوان کرد: بر اساس آیات قرآن هدف و فلسفه خلقت انسان، جن و همه عالم عبادت است.
وی با بیان اینکه آنچه به انسان هویت واقعی می دهد عبادت و عبودیت خداوند است، تصریح کرد: عبادتهایی مانند نماز، روزه و… مقرر شده است که ما را به مقام عبودیت خداوند نائل کند. انسان منهای حرکت در مسیر عبودیت و بندگی خداوند در انسانیت ناقص است؛ فصل حقیقی بین انسان کامل و ناقص، عبد بودن خداوند است. عبودیت و بندگی خداوند لازمه انسان برای کامل بودن است.
امام جمعه قم بیان کرد: عبادت در اسلام همانند خورشیدی است که در همه لایههای وجود شخصیت انسان تأثیر میگذارد. نگاه اسلام به عبادت جزیرهای جدا نیست. عبادت و عبودیت جان مایه وجودی و حقیقت حیات انسان است که باید در همه لایهها وجودی انسان تجلی کند.
مدیر حوزههای علمیه کشور با بیان اینکه عبادت کانون محور منظومه اندیشههای اسلام و نظامات اسلامی است، اضافه کرد: روح عبادت و عبودیت است که همه نظامات خانوادگی، اقتصادی، جمعی و فردی انسان را جهت دهی میکند.
وی عنوان کرد: اگر انسان در همه ساحتهای زندگی مادی و طبیعی پیشرفت کند و به بالاتری قلهها از نظر شاخصهای مادی و طبیعی برسد، اما از عبودیت خداوند بهرهای نبرده باشد از فلسفه خلقت دور است و این تفاوت اساسی تمدن اسلامی با تمدن غربی است.
خطیب جمعه قم افزود: در تمدن مادی خدا یا نیست یا اگر هم باشد در گوشهای زندگی فردی او به طور ناقص وجود دارد. در جهان غرب میبینیم که به کلیسا میروند و اعمال عبادی انجام میدهند اما عمق و تأثیری در زندگی اجتماعی آنان ندارد و این همان سکولاریسم است که با حتی با پذیرش و اعتقاد به خداوند، باز هم خداوند در گوشهای پنهان و محدود است.
مدیر حوزههای علمیه کشور اظهار کرد: این اصل و درون مایه انقلاب اسلامی است که منادی فکر نو نسبت به انسان است. «إِلَّا لِیَعبُدُونِ» نمیگوید که فقط بروید به مسجد و نماز بخوانید، بلکه رویکرد اسلام به جامعه بشری را نشان میدهد.
امام جمعه قم تصریح کرد: از آیه فوق میتوان دو تفسیر داشت اول اینکه منظور از عبادت همان عبادتهای فردی است. در تفسیر دوم نگاه جامعتری وجود دارد که همان هدف و فلسفه خلقت جهان معرفی شده است.
وی افزود: عبادتی که کانون زیست اسلامی باشد؛ اجتماع جمعه کانون نورافشان بر بازار، خانه و همه ابعاد زندگی اجتماعی میشود. اگر جمعه در این جایگاه قرار گرفت نماز جمعه طراز اسلامی میشود. اگر نماز جمعه مایه ترویج عفاف و حجاب، رشد و تعالی شاخصهای الهی و انسانی در جامعه، خانه، دانشگاه، بازار و… شد نماز جمعه تراز میشود.
وی گفت: امام صادق (ع) میفرماید: «خَرجَ الحسینُ بنُ عَلیٍ علی أصحابِهِ فَقالَ: أیّها النّاسُ، إنّ اللّه َ عزّ و جلّ ذِکْرُهُ ما خَلقَ العِبادَ إلاّ لِیَعرِفوهُ، فإذا عَرفُوهُ عَبَدوهُ، فإذا عَبَدوهُ اسْتَغنَوا بعِبادتِهِ عن عبادهِ ما سِواهُ. فقالَ لَه رجلٌ: یا بنَ رسولِ اللّه ِ، بأبی أنتَ و اُمّی فما معرفهُ اللّه ِ؟ قالَ: معرفهُ أهلِ کلِّ زمانٍ إمامَهُمُ الّذی یَجبُ علَیهِم طاعتُهُ، امام حسین بر اصحابش وارد شد و فرمود: ای مردم! خداوند بندگان را نیافرید مگر تا او را بشناسند. چون او را شناختند بپرستندش و چون او را بپرستند از پرستش جز او بی نیاز می شوند. مردی عرض کرد: ای فرزند رسول خدا! پدر و مادرم فدایت بادا! شناخت خدا چیست؟ فرمود: شناخت این است که مردم هر روزگار، امام و پیشوای واجب الطاعه خود را بشناسند.
خطیب جمعه قم تصریح کرد: بر اساس این روایت روح و اساس عبادت «شناخت خداوند» است و عمق عبادت است که دل و جان در پرتو و انوار توحید روشن شود و دلداده خدا و تعالیم او شود همچنین معرفت الله ایجاد و سلب دارد و تورا را به خدا متصل میکند و از غیر خدا منقطع میکند. معرفت الله و عبادت الله به این است که در مسیر ولایت اولیای الهی قرار گیرد.
انتهای پیام