دبیر فرهنگی جامعه خبری تحلیلی بهارستان آنلاین با تاکید بر اینکه راهکارهایی را که آموزش و پرورش طی سالیان مختلف برای مقابله با کمبود نیرو،در پیش گرفته عمده این راهکارها با هدف افزایش نیروهای ورودی معطوف بوده است ؛ گفت:متاسفانه رویکرد این راهکارها در نهایت به دلیل محدودیتهای استخدامی و همچنین مشکلات و چالشهای زیرساختی مراکز تربیت معلم نتوانسته به نقطه مطلوب خود برسد.
به گزارش «ترسیم آنلاین» ؛ لیلا یادگاری دبیر فرهنگی جامعه خبری تحلیلی بهارستان آنلاین با بیان اینکه حتی در برخی از موارد نیز به دلیل عدم لحاظ آمایش سرزمینی و همچنین برخی از قانونگذاریها همچون «تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریسی و آموزش یاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش» و تصویب الحاقیههای سالیانه بر آن، موجب عدم توازن در نیروی انسانی آموزش و پرورش و کمبود نیرو در عین مازاد نیرو در برخی مناطق شد؛تصریح کرد :ریشه وضعیت امروز آموزشوپرورش در کمبود معلم را باید در سیاست و عملکرد مسؤلان ارشد دولت و وزارت آموزش و پرورش طی ۱۰ سال گذشته جستوجو کرد، سیاستهایی که با کم کردن پذیرش دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان و در مقابل عدم استخدام معلم به تعداد مورد نیاز، برداشتن بار مدرسهداری از دوش دولت و محولکردن آن به بخش خصوصی نوشته شد و حالا چند سال بعد نتیجه این سیاستها را در مدارس دولتی عادی با کمبود شدید معلم شاهد هستیم.
وی درباره بحران کمبود معلم در مهر امسال گفت: افزایش جمعیت دانشآموزان و میزان بازنشستگی معلمان در مهر امسال در طول ۱۲ سال گذشته بینظیر بود، علاوه بر این ناترازی دانشگاه فرهنگیان در پذیرش دانشجو معلم طی سالهای ۹۲ تا ۹۷ منجر به آن شد تا مهر امسال با کمبود نیروی انسانی به نسبت نیاز آموزش و پرورش مواجه شویم .
یادگاری با نقد به عملکرد وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: وزیر سابق یک تئوری را مطرح کرده بود اما بدنه وزارتخانه نتوانست آن را پیادهسازی کند بنابراین نتایج سیاستهای سلیقهای و جزیرهای وزرا و نتیجه ساختار به روزنشده آموزش و پرورش باعث شده تا یکی از مسائل اصلی آموزش کشور کمبود نیروی انسانی و معلم باشد.
دبیر فرهنگی جامعه خبری تحلیلی بهارستان آنلاین در رابطه با موضوع به کارگیری فرهنگیان بازنشسته ؛ گفت: : دستور وزیر آموزش و پرورش مبنی بر استفاده از ظرفیت فرهنگیان بازنشسته رویکرد و ایده بسیار خوبی است چراکه آموزش و پرورش به وجود و ظرفیت این عزیزان نیاز دارد متاسفانه معلمان در سن اوج کاری خودشان بازنشسته میشوند که این رویکرد مناسبی برای آموزش و پرورش نیست اما امسال با کمک قانون مدیریت خدمات کشوری به استانها این اختیار داده شده است که اگر به معلمی نیاز دارند، از وجود این عزیزان استفاده شود البته بنده اعتقاد دارم که از روش استفاده از فارغالتحصیلان سایر دانشگاهها نیز برای جذب در مشاغل آموزشی وزارت آموزش و پرورش می تواند به عنوان یکی از راهکارهای موجود بهره برد.
این فعال فرهنگی استان البرز در پایان درباره جذب فارغالتحصیلان سایر دانشگاهها به عنوان معلم گفت: به نظر بنده بهترین کار این است که دانشگاهها به لحاظ نیروی انسانی و تجهیزات با دانشگاه فرهنگیان مشارکت کنند و دانشگاه فرهنگیان متولی فنون تدریس باشد و بخش تخصصی را دانشگاههای دولتی متولی شوند؛ مسئولان باید در این رابطه به توافق برسند که در دو یا سه سال آینده به هر طریقی از امکانات دانشگاههای دولتی برای تربیت معلم استفاده شود.
انتهای پیام/